This is a sixteenth-century Nahua pictorial related to the altepetl of Quauhquechollan (today, San Martín Huaquechula) in the modern state of Puebla, Mexico. It is one of four pictographic manuscripts linked to the same community, and all date from the sixteenth century. The other three are the Lienzo de Quauhquechollan, the Genealogy of Quauhquechollan-Macuilxochitepec, and the Huaquechula Codex. These latter manuscripts are found in Mexico, in the Museo Casa del Alfeñique and the Museo Poblano de Arte Virreinal in Puebla.
The original manuscript under study here is held by the Osterreichische Nationalbibliothek (the National Library of Austria or the Imperial Library) in Vienna, Austria. The archive generously extended permission for the dissemination of their photographs of the manuscript for this close study.
The Mapa Circular is painted, in color, on a deerskin that measures 86.8 by 91.8 centimeters. Historical references the document appear beginning in the nineteenth century, when it was in the possession of a German collector, Philip J. Becker. He had this painted hide in his possession in Darmstad, Germany, until his death in 1896. It was purchased by the Austrian industrialist, Georg von Haas, who donated it to the Museum of Natural History in Vienna, Austria. Today, the Becker Collection is largely found in the Museum für Völkerkunde (Ethnological Museum) en Vienna. But this piece is not with his other pieces of art; rather, it is in the Manuscript Collection (Handschriftensammlung).
The manuscript refers to a lawsuit of 1546. The suit may have had to do with land and water rights. The manuscript may have been used in the lawsuit.
(This brief description by Stephanie Wood draws from an article by Florine G. L. Asselbergs, whose analysis of the details of the manuscript provide the foundation for this digital publication.)
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“El Mapa Circular de Quauhquechollan es uno de los cuatro documentos pictográficos de Quauhquechollan, el moderno pueblo de San Martín Huaquechula en Puebla, México. Fue pintado en el siglo XVI, después de la llegada de los conquistadores al área. Un texto alfabético escrito en elextremo superior izquierdo del documento hace referencia a una demanda de 1546, probablemente por tierras o agua, en la que el documento fue usadoposteriormente.
La imaginería del documento muestra el glifo de Quauhquechollan, la iglesia delpueblo, sus Señores y dieciséis nobles. Estas imágenes están rodeadas por dos círculos concéntricos. El círculo interior consiste de 47 símboloscalli (casa); otros seis símbolos se conectan a este círculo mediante una línea. El círculo exterior muestra glifos limítrofes. En el último círculo hay también una imagen del volcán Popocatepetl, del cual proviene el agua que llega al centro del pueblo. La parte inferior del documento muestra unavariedad de productos, como mantas y capas, los cuales representan tributo.
El Mapa Circular de Quauhquechollan proporciona información sobre la estructura interna y jerárquica del pueblo de Quauquechollan a mediadios del siglo xvi y sobre las relaciones espaciales de cada parte del pueblo con las otras. Uno de los principales personajes en el documento es el entonces Señor de Quauhquechollan, don Martín Cortez Xochitlahua, quien también aparece en documentos alfabéticos de ese tiempo. Tal personaje es retratado con características europeas, probablemente para enfatizar su posición de poder en el nuevo sistema colonial. El texto de la esquina superior izquierda, escrito por un juez español con el nombre de don Esteban de Guzmán, explica que don Martín Cortez Xochitlahua había llevado el desorden al calpolli del altepetl y que el propio juez había puesto cada calpolli “en orden” de nuevo.
El Mapa Circular de Quauhquechollan se encuentra actualmente en la Biblioteca Imperial en Viena, Austria.” [Descripción escrita por Florine Asselbergs, Tlalocan 17 (2011), http://www.journals.unam.mx/index.php/tlalocan/article/view/30871.]